Tuesday 2 April 2013

Masak Lemak Cili Api Orang Nogori

Campuran Cili dan kunyit yang telah ditumbuk lumat

Asam Mangga Muda~ di racik halus (sangat..)

Ikan Keli a.k.a Sembilang Panggang/Salai (nampak tak salai dalam kuali)

Santan dalam kotak je (cap Ayam boleh cap apa pun boleh janji rasa santan)


Ok Setelah sekian lama tak menulis, entry kali ni nak citer tentang makanan paling famous di Negeri Sembilan. Asal cakap je orang Nogori maka akan keluarla nama makanan ni. Masak Lomak Cili Api...Harusla pedaskan.

Kalau di kampung, semua bahan-bahan ni fresh paling-paling pun ikan keli (orang nogori panggei ikan semilang...1st time cakap dengan mie dia asyik la ingat ikan Sembilang laut tu...) tu hidup lagi dari pasar.Tapi bagi saya yang berkerja (cewah ayat...) bahan-bahan yang digunakan seperti santan contohnya adalah dari produk yang ready to use. Apa pun untuk mengekalkan keaslian gulai ni maka saya gunakan cili dan kunyit hidup ye puan-puan sekelian. Kunyit serbuk is no..no..no. If nak pedas maka letak la cili banyak-banyak. Tiada penggunaan bawang dan serai di sini. Ada juga kawan dari Perak tanya "kenapa tiada?". Jawapannya "Itula baru gulai masak lomak cili api Orang Nogori"..hehehe.

Senang sangat, bahan-bahan di atas lebur dalam satu periuk secara tertib dan diperasakan dengan garam, no cik Aji. Tertibnya bermaksud masuk cili dan kunyit yang telah ditumbuk tadi ke dalam periuk. Kemudian masukkan pula santan dan masak atas api sampai didih. Seterusnya masukkan mangga muda (buah belimbing buluh boleh, pucuk ubi boleh, asam gelugur fresh tu pun boleh..yang ni ikut suka la ye) biarkan sebati. Masukkan ikan biar sebati dengan kuah, pastikan api dapur tu slow je kalau tak pecah minyak nanti (jarang berlaku pada santan kotak). Akhir sekali perasakan dengan garam, yummy siap untuk dihidangkan.

No comments:

Post a Comment