Monday 28 April 2014

Puding Roti..steam bath style

Ana dah janji nak share resepi ni tapi sentiasa tak berkesempatan untuk menulis. Tapi rasanya banyak je resepi ni di internet, Encik Google kan ada hiks..
So ana mulakan dengan bahan-bahannya, Roti (5 Keping), Susu (1 cawan), telur (2biji), Vanilla (1 sudu besar), gula 1 cawan (ikut manis mana kita suka) gula ni ana bahagi 2.
Ok caranya pula, masuk roti yang dah di potong kecil (nak rendam dengan susu dulu pun boleh), susu, telur, vanilla dalam pengisar dan kisar halus. Setengah cawan gula lagi letak dalam Loyang acuan, panaskan atas dapur sehingga gula cair dan warna perang, tutp api letak tepi.
Panaskan ketuhar (160 celcius, 10minit lebih kurang), letakkan dulang pada bahagian bawah ketuhar. Tuang air panas agak-agak hampir penuh. Kemudian tuangkan adunan dalam pengisar ke dalam acuan yang bergula tadi. Bakar pada suhu 160 celsius selama 20 minit. *suhu ketuhar bergantung pada usia dan jenis ketuhar juga. Boleh juga kukus, masa kukus dalam tempoh 30 ke 40 minit.
Dah masak, keluarkan dari ketuhar, sejukkan sebentar kemudian terbalikkan dalam pinggan, tadaa dah jadi puding roti. Nak makan dengan sos custard atau madu pun sedap, yang ni ikut suka.

Bread Pudding steam bath style.. would be nice if we eat with honey or Custard Sauce

No comments:

Post a Comment